Kerst in paradijs - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Marja - WaarBenJij.nu Kerst in paradijs - Reisverslag uit Cartagena, Colombia van Marja - WaarBenJij.nu

Kerst in paradijs

Door: Marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

31 December 2014 | Colombia, Cartagena

Na een lange busrit en een grens overgang waar je echt geduld voor moet hebben, aangezien deze 3uur heeft geduurd. Kwamen we 21 dec. aan in Panama City.
23 December zijn we van het vaste land van Panama vertrokken met de zeilboot 'Fragatla' naar de San Blas eilanden en om uiteindelijk het vaste land van Colombia, de 27ste December, te bereiken.

Iedere reiziger die we spraken beschreef de tocht als prachtig, en dit was het ook zeker! Het is moeilijk om het precies te beschrijven maar zullen ons best doen.

Vroeg in de ochtend werden wij opgepikt door een jeep die ons bij een bootje afzette om ons naar onze zeiljacht :p voor 5 dagen te brengen. Het waren meerdere lage bootjes, meerdere mensen en redelijk veel bagage. Gevolg zeiknat bij ons zeilschip aangekomen en backpack kwijt. Maar goed geen stress.... volle zon en een Paradijs om je heen!! Je bent zo droog en tas kwam na een paar belletjes, tussen de kapiteins, later ook terug. Dus vooral genieten!
De aankomst in paradijs is die avond ook flink gevierd ;) Samen met de 8 andere reizigers, 2tal bemanning en de kapitein.

Onze kerstdagen waren dit jaar bijzonder wit, rijk gevuld met kreeft en rum. ;)

Na 3 dagen San Blas eilanden was het tijd voor vertrek naar de grote open Caribische Ocean. Golven werden hoger en er was geen land meer in zicht. We hadden al gelezen en gehoord dat het verstandig was om zeeziekte medicijnen in te nemen. Dat hebben we de eerste dag ook gedaan. Maar heeft niet bij beide van ons geholpen. Na een paar uur slapen, in ons kleine hutje, voor in de punt van de boot. werd ik me (marja) een partijtje misselijk! Blij dat ik voor de zekerheid een plastic zakje had opgehangen ;) Hierna ben ik doorgestroomd naar het achterdek en heb ik nog even doorgekotst. Op die dag nog een 2tal keer naar het achterdek gegaan. Vanaf dat moment heb ik beneden en ons hutje vermeden en heb ik dag en nacht in de raarste posities boven op dek liggen slapen.
Maartje daarentegen had geen probleem. Blijkbaar piraat in vorige leven geweest ;) Toch wel fijn dat 1 van ons sterk blijft! ;)

Na 1 dag op die grote oceaan begaf de motor het opeens. De stoom kwam eraf en kapitein Umberto vertelde ons van de boot af te gaan! Goed, daar ga je dan een duik in the big open oceaan, helder water en van alles dat je in het water ziet rond zwemmen. Gelukkig geen Yaws verhalen en konden we na een uurtje weer verder.

De laatste nacht was er een nog ruwere zee. Maartje rolde van links naar rechts in ons hutje. Kwam dus even goed uit dat ik boven lag. Anders was het nog knusser geweest en waren we wakker geworden met blauwe plekken.Door de panne en de ruwe zee hebben we er iets langer over gedaan en kwamen we 28 december in Cartagena, Colombia aan.

De zeiltocht is ten zeerste aangeraden. De mogelijke misselijkheid, vergeet je weer als je terugdenkt aan je ervaringen op en rondom de San Blas eilanden.

Sneeuwwitte stranden helder turquoise wateren, veel gezelligheid, beetje salsa dansen, kreeft... pura vida op de boot. Die voeren de boventoon!

Tot zover ons zeiltocht verhaal. Hierbij ook het laatste verhaal van het jaar 2014. Wij wensen iedereen een super oud en nieuw en een gelukkig en gezond nieuwjaar!!!

• 01 Januari 2015 - 23:46

Paul:

Marjaaaa!!!!!!
    Ik volgde je blog nog helemaal niet van deze fantastische reis van jullie, bij deze dus :-)
    De beste wensen en al het goeds voor komend jaar, maak er een fantastische reis van!