El fin .... por ahora :p - Reisverslag uit Lima, Peru van Marja - WaarBenJij.nu El fin .... por ahora :p - Reisverslag uit Lima, Peru van Marja - WaarBenJij.nu

El fin .... por ahora :p

Door: Marja Faitas

Blijf op de hoogte en volg Marja

14 Maart 2015 | Peru, Lima

Na ons weekje uit naar Costa Rica, vervolgde we onze reis door Peru. Onze eerste stop, het Titicaca meer.... volgens de gids MOET het uitgesproken worden als 'Titigaga meer. We verbleven daar in het stadje Puno en hadden hier een penthouse ;) met uitzicht op onder andere de dagelijkse markt met groente en vooral veeeeel aardappels!
Natuurlijk was een boottocht vanaf Puno naar o.a de Uros eilanden (drijvende eilanden) van Titicaca niet te missen. Eilanden die worden gemaakt van riet, je kunt je het leven op zo'n eiland niet voorstellen. Ze leven op riet, in huizen van riet en ze eten riet. De tocht was mooi, we kunnen het hoogst bevaarbare meer van 3.812 meter boven de zeespiegel afstrepen van de bucketlist.

Na Puno zijn we de bus weer ingestapt en naar de volgende stop gegaan.... Arequipa en de Colca Canyon. De Colca Canyon behoord tot een van de diepste kloven van de wereld met als diepste punt van 3140 meter!
Een twee daagse tocht met een interessant gezelschap. Een Peruaanse, Duitse, Wij en Amerikanen die zomaar het eten voor iedereen betalen, waar ik (Marja) later van aan de rees heb gezeten! Of het was van het lunch buffet smiddags. Maar goed zal jullie details besparen.
De tocht ging voornamelijk over de Canyon, super mooi met giga Condors die voorbij komen vliegen! Helaas was mijn maag een beetje van slag en heb ik (Marja) die ochtend een aantal keer in de bosjes staan nekken. Of het aan de hoogte of aan het eten lag geen idee... na het snuiven van alcohol is de misselijkheid wat verminderd. Het was in ieder geval een mooie tocht een aanrader!!

Op de terugweg naar Arequipa zijn we nog door een sneeuwlandschap, hagelstorm en onweer gereden. Maar zonder schade aangekomen in Arequipa waar we in de bus naar het dorp Nazca zijn gestapt. Het was weer een lange afstand die we moesten afleggen en kregen eten tijdens deze rit. Het bekende recept hier; Kip, rijst en friet in een aluminium bakje. Ik heb het bij de rijst gehouden aangezien ik nog een beetje last had van mijn maag, maar Maartje heeft genoten van de maaltijd. Nouuu Maartje was savonds aan de beurt met de rees. Misschien de gratis maaltijd van de Amerikaan, het lunchbuffer of de busmaaltijd?! Maar goed ook deze details zullen we jullie besparen.

We waren in Nazca voor de Nazca lijnen. Om ze goed te bekijken was een tochtje in een vliegtuigje nodig. Super leuk! Je vliegt zig zaggend over de lijnen en maakt bochten van 45 graden naar links en naar rechts. Indrukwekkend en een super leuke manier om ze te zien. Ik (Marja) was blij dat de tocht 30 min. Duurde aangezien ik bijna een plastic zakje tevoorschijn moest halen.
Nazca lijnen ook van de lijst afgestreept op naar een van de laatste stops.... Pisco. Absoluut niet toeristisch maar wel een prima locatie om vanuit hier de Poor Man's Galapagos eilanden te bezoeken, de Islas Ballestas. Veel dieren gezien, voornamelijk vogels, en mooie kustlijnen. Over het algemeen leuk dagtripje.

Vanuit Pisco vertrokken we naar Lima, onze laatste busrit en stop van deze reis. Het zit er bijna op vanavond 14 maart vertrekken we naar Amsterdam en zullen zondag weer op Nederlandse bodem staan. Beide zullen we ongeveer twee weken thuis zijn en dan weer aan de slag gaan op bestemming.

In de afgelopen 4 maanden hebben we beide of 1 van ons; dengue-koorts opgelopen, voedselvergiftiging gehad, gekotst, aan de rees gezeten (meerdere malen).... flauwgevallen, blauw oog opgelopen, In het water gevallen, met een of ander niet aantrekkelijk masker de tori tori moeten dansen, mieren gegeten en de Cavia overgeslagen.

We zijn 17 keer de lucht in gegaan en gedaald (exclusief terugvlucht). 5 landen doorkruist. De Caribische zee over gestoken per zeilboot, vele busritten gemaakt (we zijn de tel kwijt). Een maand naar school geweest om ons beter verstaanbaar te maken in het Spaans, parel witte stranden en turquoise wateren gezien, door de duinen, duinen en nog eens duinen gelopen, super uitkijk punten in mooie natuurparken ervaren, wereldwonderen bezocht, de Amazone overleeft en nog veel meer onbeschreven momenten beleefd!!! We hebben genoten van onze 4 maanden in Latijns Amerika!!!!

PURA VIDA ;)