Uitstapje Guatemala - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Marja - WaarBenJij.nu Uitstapje Guatemala - Reisverslag uit Palenque, Mexico van Marja - WaarBenJij.nu

Uitstapje Guatemala

Door: Marja Faitas

Blijf op de hoogte en volg Marja

17 December 2013 | Mexico, Palenque

Buenos dias trouwe fans, bedankt voor het vele en leuke commentaar op het eerste verhaal dat we hebben geplaatst uit Mexico. Jullie motiveren ons en zijn de reden om te blijven schrijven :p
Om jullie te bedanken volgt hier een tweede.

We waren gebleven in Oaxaca (wachakah) de derde en laatste dag in dit plaatsje zijn we op pad geweest en hebben we o.a. een mazcal brouwerij (tequila) bezocht, een 2000 jaar oude boom met de grootste omvang van de wereld gezien en bij een versteende waterval geweest. Na een dag waar we veel hebben gezien en geproefd moesten we uiterlijk om 20u in het hostel terug zijn om ons klaar te maken voor de busrit naar San Cristobal De Las Casas... deze vertrok namelijk om 21u. Natuurlijk moet de trip een beetje uitlopen als wij deelnemen en worden we niet voor de deur afgezet.... :o Dit hield in dat we er even tempo op moesten zetten!! Nou kwam het even goed uit dat er ook een lange atletische Tsjechische backpackster naar dit hostel moest en ons wel even trainden hoe we moesten snelwandelen om het te redden. Het is uiteindelijk allemaal prima gegaan en zaten netjes en op tijd in de bus!

We kwamen in de ochtend in San Cristobal De Las Casas bij het hostel aan. Dit hostel werd aangeprezen en ongeveer als perfect omschreven in de reviews op internet. Nou goed wat zullen we zeggen.... uhm. Er waren misschien 10 personen aanwezig, de zin die de jongen achter de receptie heel goed kon zeggen was 'I don't know', een warme douche had een beperkte duur en het water was op een gegeven moment ook op ;) Omdat de keuken ook niet veel goeds was hadden we besloten even goed uit te gaan eten!! Zitten we eenmaal aan tafel realiseren dat we niet voldoende geld bij hebben haha... typisch. Dus werd het kip en lasagna met water en cola ;) We hebben gelachen in San Cristobal De Las Casas en mooie dingen gezien! Zo zijn we naar een soort van kerk geweest in Chamula, een maya dorp. Geen kerk en haar taferelen zoals wij kennen!! Helaas mochten we geen foto's maken, maar zeker een keer naar binnen stappen als je in de buurt bent!!! Daarnaast ook naar een Canyon geweest, met o.a wilde krokodillen die we helaas niet fatsoenlijk op de foto hebben kunnen zetten omdat ik (marja) heel de tijd zei 'die zijn nie echt, die zijn nie echt', todat ze bewogen en het water in gingen. ;) nou toen vaarde de boot natuurlijk verder. Het was iig weer super mooi.

De volgende stop was bij een van de mooiste meren ter wereld 'Lago Atitlan' in Guatemala. Hiervoor vertrokken we in de ochtend met een shuttel busje richting de grens van Mexico. Bij de grens overgang moesten we over stappen naar een Guatamaleens busje dat toch wel 1 of 2 sterren minder had en ging de bagage het dak op. Om bij bestemming te komen zijn we een aantal uur over wegen gereden met drempels om te vervloeken, maar het was uiteindelijk zeker de moeite waard! Bij Lago Atitlan hebben we gerelaxed, genoten van de omgeving en onderhandeld voor boot tickets en op de markt voor souveniertjes ;) We hebben zelfs een privé taxi boot rit kregen, waar de kapitein behoorlijk veel gas erop zette en dat bij op dat moment een onstuimig meer haha. Dus of dat een goede deal was ;)

Afgelopen week hebben we flink doorgereist! Na een paar dagen bij het meer zijn we weer in de vroege ochtend vertrokken naar het plaatsje Flores. De rit ging weer eens niet gesmeerd. De airco kapte er onderweg mee, dus het zweet en de de guren hiervan barsten uit. ;) 1u hierin vertoeven kan nog wel maar 8 aaaa! Gelukkig werd het na een stop van een half uur opgelost en gingen we verder met airco.. pfieuw!

Bij aankomst na een niet relaxte toch naar Flores, moeten we beginnen met het afschudden van irritante taxichauffeurs, en het vinden van de bootjes die naar het eilandje varen waar het hostel zich op bevindt. Het was een kort verblijf in Flores... we zijn na de dag van aankomst naar Tikal geweest de tweede maya tempel die we bezochten. Weer indrukwekkend!

In de vroege ochtend na het bezoek aan Tikal  vertrokken we weer terug naar Mexicoooo... en ja hoor de bus was weer een ster minder! De ramen sloten niet fatsoenlijk, kwam modder binnen van de lange onverharde weg en hij stopte ermee op een van die helse drempels!!! Dat werd dus busje duwen ;) Om Guatemala te verlaten moesten we per bootje de grens over en met drie andere mannen (excl chauffeur) in een taxi autotje naar de douane van Mexico. Nou goed hierna nog een aantal uur in een busje gezeten met wagenzieke mensen om bij het dorp Palenque te komen waar we nu zijn en morgen de derde tempel, in het REGENwoud, en een aantal watervallen gaan bezoeken. Je leest het goed REGEN :( Vandaar dat we vandaag tijd een aantal ervaringen met jullie onze trouwe fans die vele berichten achter laten :p te delen ;)

Adios amigos!!!

P.s thanks dat jullie met ons mee hopen dat die regen ophoudt, zodat we morgen fatsoenlijk de tempels en watervallen kunnen zien! ;) en foto's komen er binnenkort.

• 17 December 2013 - 01:30

Sanne:

Geweldig Mar die beschrijvingen van die helse tochten. Ik vond onze tocht van 15uur met de bus al een ramp, laat staan als de airco het niet zou doen, modder binnen zou komen en de bus zou moeten duwen. Dan is de Australische Greyhound best luxe als ik het zo bekijk ;) Veel plezier daar!

• 17 December 2013 - 13:04

Marielle:

Klinkt goed, ben heel benieuwd naar foto's! En niet zo klagen he over die regen, volgens mij hebben jullie het zo slecht nog niet ;)

Liefs, mariel

• 17 December 2013 - 14:54

Lenria:

Hoi meiden, bedankt voor het leuke verslag we hebben een kaarsje aangestoken voor beter weer, dus dit moet inorde komen.