Nog steeds op pad - Reisverslag uit Rio Dulce, Guatemala van Marja - WaarBenJij.nu Nog steeds op pad - Reisverslag uit Rio Dulce, Guatemala van Marja - WaarBenJij.nu

Nog steeds op pad

Door: marja faitas

Blijf op de hoogte en volg Marja

07 Januari 2014 | Guatemala, Rio Dulce

Het is alweer een tijdje geleden dat we iets hebben gepost, dus laten we snel verder gaan bij waar we waren gebleven.

Na het regenachtige Palenque zijn we naar het dorpje Merida gegaan. Vanuit dit stadje maakte we ook een trip naar, voor ons de 6de tempel. Een tempel die tot één van de nieuwe wereldwonderen behoort..... Chitzen Itza!!!
Toen we na een busrit van 3uur in een 2de klas bus de parkeerplaats bij de tempel op reden en tientallen luxe touringcars zagen staan, werd het ons meteen duidelijk dat wij niet de enigen waren die dit wonder willen zien! ;) Maar ondanks de vele toeristen.... was het weer indrukwekkend!!!
(Aantal foto's zijn al op FB te zien)

Na 3 weken veel reizen en de voor toen aankomende feestdagen, vonden we dat we vakantie verdiend hadden! ;) We besloten om naar het tropische eiland Isla Holbox te gaan en gewoon drie stranddagen in te lassen!
Komen we daar na een nachtbus en boottocht aan... krijgen we te horen dat onze reservering niet is doorgekomen wegens storing die vaker voorkomt! Wij niet blij natuurlijk en wilde bijna om compensatie eise!!! ;) Maar nog voor we onze mond open trokken kwam de receptioniste zelf met veel exuces, gratis (non)alcoholisch drankje, en 1 nacht verblijf in privé kamer aan! :D Een privé kamer in een hostel is echt een dikke prima, neem dat maar van ons aan!

Na 3 heerlijke dagen op het eiland stapte we weer op de boot terug en bus'te we door naar het volgende tropische paradijs en de 7de tempel in Tulum.
Tulum was de bestemming waar we ons met kerst bevonden. Het kerst gevoel was ver te zoeken en dit hebben we een beetje goed gemaakt met het bekende Kerstontbijt en Kerstdiner. Tenminste het leek er een beetje op.
De stad Tulum is niet mooi, maar rondom de stad kun je veel moois terugvinden! We hebben niet alles kunnen doen, maar we zijn sportief op de fiets naar de tempel bij Tulum gefiets (zonder te verdwalen) en gerelaxed op het witte strand!

Na kerst in Tulum was het voor vele bekende Playa Del Carmen aan de beurt. In het kort beschreven draaide het bezoek aan Playa Del Carmen om zon, zee, strand, een drankje en zijn we feestend met èèn van nld top dj's Armin van Buren 2014 ingegaan!!
We verbleven in een hostel met een hele slechte schoonmaakster, vreemde Duitser, veel Mexicaanse mannen, spontane jam-sessie en een receptionist waar we de oogappeltjes van waren ;) Een perfect hostel voor programma's als 'Red mijn vakantie' en de 'Smaakpolitie'... maar de relaxte sfeer maakte veel goed!

2 januari was het tijd om in de nachtbus te stappen en afscheid te nemen van de Mexicaanse avonturen :(
Belize was het volgende gelukkige land dat ons mocht ontvangen. Belize een land met mooie eilanden en snorkel-plekken. Als er mooi weer is! Dit was er dus niet, maar toch stapten we de boot op naar het eiland Caye Caulker om daar een 2tal dagen te relaxen en daarna mee te gaan op een 3daagse zeiltocht. Nou..... we hadden op de dag van aankomst al besloten om de tocht te cancelen en zijn gaan brainstormen wat wel te doen. Caye Caulker zelf is echt een relaxed eiland, waar alleen maar fietsen en golfkarretjes rond rijden,  borden tegen palmbomen zijn getimmert en in restaurants zijn opgehangen, met de tekst 'Go Slow' :D Gedurende de 2 dagen op Caye Caulker hebben we o.a. gelachen om de zingende rastafari schoonmaker in het hostel, die zijn wiet aan het zoeken was in een kussensloop en hebben we een stuk taart als avondeten genomen om genoeg geld te hebben voor de boot terug naar het vaste land.

Uiteindelijk hebben we besloten om eens terug te gaan naar Guatemala. Om nog een aantal plaatsjes te bezoeken die we vorige keer hebben overgeslagen.
Om Guatemala in te komen werd ons verteld dat we moesten betalen met lokale valuta! Uhm.... dat hoefde we vorige keer niet en we hadden geen geld meer om bij de grens om te wisselen. Hadden we misschien 1 stuk taart moeten delen?!?! ;)
Gelukkig hadden we nog wat euro's om te wisselen. Dus wij op zijn allerliefst met ons allerbeste Spaans een meneer wisselaar aangesproken die uiteindelijk het briefje van 5euro wel wilde wisselen. Zo kon meneer wisselaar het 5euro briefje toevoegen aan zijn collectie en hadden wij precies genoeg geld om Guatemala binnen te komen.
En nu komt de grap nog.... meneer douane heeft het niet eens over geld gehad, bij ons!! Haha... Tijdens het doorbladeren van onze paspoorten kwamen eigenlijk alleen de woorden bueno en guapa voorbij Haha ;)

We zijn nu bij de rivier Rio Dulce waar we de ervaringen zullen beschrijven in het volgende verslag.

Adios!! Xx

Verzonden vanaf Samsung Mobile

• 07 Januari 2014 - 20:44

Brigitte:

Jeetje wat een avontuur zeg.....heerlijk, ben nog steeds een beetje jaloers!!!!
    Heel veel plezier in Guatamala en hopelijk hoeven jullie geen taartjes meer te eten!!!!
    Take care you both.....love you

• 07 Januari 2014 - 21:04

Karin:

Hey lieve meiden, wat weer een leuk verhaal hebben jullie gepost. Al 7 tempels bezichtigd....jeetje gaat dat niet vervelen? Dus weer terug naar Guatamala.....hopelijk mooi weer om jullie vast voor te bereiden op de kou in New York......daar vandaag -27 gr. ijskoud. het was op het nieuws. Dan te bedenken dat jullie geen jassen mee hebben. Maar NY duurt nog even dus.......Heel veel plezier where ever you go. Enne... niet teveel gebakjes eten he! en terug in NL klagen over de kilo's haha. LOVU xxx

• 08 Januari 2014 - 00:00

Sanne:

Mooi verhaal Marja :) Wel jammer dat jullie zoveel regen hebben, maar met jullie enthouisasme mag dat de pret niet drukken! Veel plezier

• 08 Januari 2014 - 08:26

Diane:

Hi,

Wat heerlijk om jullie avonturen te lezen! Ben best wel een beetje jaloers haha. En wat hebben jullie al veel gedaan en gezien! Kijk nu al uit naar het volgende verslag :-)

Heel veel reisplezier en hopelijk met heel mooi weer.
    Groetjes

• 08 Januari 2014 - 08:27

Marielle:

Klinkt goed hoor, zeker jaloers op alle avonturen terwijl ik hier gewoon moet werken... :( Was Armin in Playa del Carmen? Supervet!!
    Trouwens.. wisten jullie dat we een paprika ras hebben met de naam Chichen Itza?! :P

Liefs, mariel